Workshops

Duur: 1 - 2 uur.

Download hier de verteltips en een personageformulier.

Download hier een alternatief personageformulier en een scèneformulier.

Maak je eigen mythe

Om begrijpelijk te maken wat niet begrijpelijk was, vertelden mensen elkaar vroeger verhalen. Deze verhalen noem je etiologische verhalen. In deze workshop voor kinderen van 8-16 jaar vertel ik een mythe waarin wordt uitgelegd waarom iets is zoals het is. Aan de hand van plaatjes en elkaars ideeën gaan leerlingen aan de slag om zelf een mythe te verzinnen. Met behulp van die mythe verklaren ze een zelfbedacht, onverklaarbaar fenomeen. Natuurlijk verschilt de opzet van de workshop afhankelijk van de leeftijd en de voorkennis van de deelnemers.

Duur: 1-2 uur

Mijn held en het monster

In deze workshop maak je kennis met helden uit de Klassieke mythologie en ontwerpt je eigen held. Je bedenkt de vijanden tegen wie hij of zij gaat vechten en de verhalen die erbij passen. Wat maakt een held heldhaftig? Is een onoverwinnelijke superheld eigenlijk wel echt een held? Hoe komt een held eigenlijk aan zijn krachten? Gaandeweg leer je hoe een klassieke heldenverhaal in elkaar zit. Deze workshop is gericht op middelbare scholieren, maar kan ook worden gegeven voor oudere en jongere mensen.

Duur: 1 - 2 uur.

Vertellen voor de klas

Iedereen herinnert zich de leraar die zo mooi kon vertellen. De docent die de klas 50 minuten lang kon boeien. Die het ene verhaal moeiteloos liet overvloeien in het volgende. Deze workshop is gericht op docenten in het Voortgezet Onderwijs die het verhaal als werkvorm willen inzetten in hun lessen. Je wil zelf vertellen, je wil leerlingen laten vertellen. Je leert een grote hoeveelheid praktisch toepasbare werkvormen, we bespreken de lesdoelen waarvoor je verhalen en vertellen kunt inzetten en we leren enkele algemene verteltechnieken.

Duur: 1-3 uur

Standup storytelling

Je leert hoe je ter plekke een verhaal kunt bedenken op basis van onvoorspelbare input. Je leert verhaalstructuren kennen, die je kunt inkleuren met allerlei verschillende gegevens, personages en locaties. Je leert verhaalthema's kennen en oefent al die technieken op een ter plekke bedacht verhaal. Deze workshop is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar en voor volwassenen.

Duur: 2-3 uur.

Download hier de handout "hoe maak je een verhaal".

De taal van de vertelling

Geen verhaal zonder taal. Maar met goede, mooie taal wordt je verhaal alleen maar beter. We behandelen enkele veel voorkomende taalproblemen en taalvragen, maar gaan vooral in op de vraag: wat is mooie taal? Metaforen, stijlmiddelen, zinsbouw, retorica, het komt allemaal voorbij. Deze workshop is bedoeld voor iedereen die wel eens een verhaal vertelt, voor de klas of elders.

Duur: 1 uur

Of wil je wat anders?

Je ziet hierboven een workshop staan en denkt "Jammer, dat is nou net niet wat ik zoek." Geen probleem. Alle wensen met betrekking tot workshops zijn bespreekbaar. Als je (zo ongeveer) weet wat je wil leren, dan kan ik dat meestal wel bieden. Neem vooral contact op. Het is ook mogelijk om een individuele coaching van mij te krijgen op het gebied van verhalen en vertellen.

Iedereen kan een verhaal vertellen. Vertellen is leuk om te doen, zeker samen. Ik bied verschillende workshops aan. Een ideaal aantal deelnemers voor een workshop is 15-20, maar in overleg is meer of minder zeker mogelijk. Het is zelfs mogelijk een workshop te houden voor 100 of meer mensen tegelijk. De lengte en exacte inhoud van de workshop stemmen we in overleg af.De mythe verteld

Een Klassieke mythe is een heel ander verhaal. Deze workshop is gericht op classici en leert je enkele algemene verteltechnieken. Maar we gaan vooral in op wat mythen zo bijzonder maakt: hoe vertel je een godheid? Hoe leef je je in in een mythische held? En in hoeverre mag je een mythe eigenlijk naar je eigen hand zetten?

Deze workshop kan ook gegeven worden voor leerlingen. We bekijken dan een "werkmythe" die door de leerlingen, hun docent of door mij wordt aangeleverd vanuit nieuwe invalshoeken: wat voor mensen zijn die personages eigenlijk? En welke beelden zitten er eigenlijk in het verhaal?

De reusachtige hond sprong tevoorschijn uit de struiken. In het maanlicht schitterden zijn gele ogen al even vervaarlijk als zijn angstaanjagende tanden. Het dier was groter dan een paard en zwart als de nacht. Even keek het Setanta aan. Het jochie, dat rechtstandig onder de hond had kunnen doorlopen, verblikte of verbloosde niet. Hij nam zijn hurleyknuppel en gooide zijn bal op.

Hoe Cú Chulainn aan zijn naam kwam - Keltische mythe